budak baik...jangan gaduh!!

ape itu kehidupan

By skema jagung on Saturday, March 27, 2010

Filed Under:


dari pembacaan aku..bnyak definisi kehidupan yang aku dpt fahami dari mereka yg ideologist.aku bukan kuat membaca pun.tp aku sangat berminat dgn tajuk 'ape itu kehidupan'.

so,i have no right untuk mempersoalkan pandangan mereka2 ini tentang kehidupan.tapi aku sangat berminat dgn salah 1 pandangan pengusaha zine DIY dari terengganu..
beliau menyatakan kehidupan seorang manusia yang normal di zaman globalisasi ini ialah

-lahir-belajar-kerja-mati-

rasanya x salah klau aku bersetuju dgn pandangan beliau tu.tp aku nak buat penambahan sikit.

-lahir-belajar-kerja-kawin-mati-

nampak mcm seorang manusia yang bertamadun sikit bila kita menghasilkan zuriat untuk generasi akan datang.hehe..

bila aku post pandangan aku ni kat facebook,ad la 2 3 komen kat wall aku.antaranya:

cik farah farhana yang annoying-->u thnk so??not for me~
komen aku-->ad aku tnya ke??x kesah pn ko nak ape..haha

cik ainun nasiha-->definisi hidup bagi anda?
komen aku--->bukan.ni adalah pandangan paling menarik dan betul bg saya tentang hidup.

bdk baik-->im saving u!!!
komen aku-->xde pape.dia ni slalu main2..abaikan..


bagi aku..betul la ape yang penulis zine td cuba sampaikan..

lahir je kat dunia perkara first2 yang kita buat selain menangis bila lapar n gelak bila kena geletek ialah belajar.belajar meniarap.belajar merangkak.belajar bejalan,berlari...belajar jatuh dan bangun kembali.belajar ngurat, kursus kahwin..oh gatal.belajar la.masuk skolah,blajar math,sejarah,fizik..g skolah agama belajar agama.tauhid,tajwid,akhlaq,peranan suami dlm rimahtangga..oh miang lagi.

kemudian bila kita dah bersedia,kita akan menempuhi alam pekerjaan.pekerjaan diperlukan untuk menampung kehidupan.x kisah la korang dah abis belajar ke belom.x kisah la la korang graduan universiti mahupun lulusan skolah menengah sekadar SPM.x kesah korang jd kuli batak ataupun manager,mahupun ahli muzik walaupun bukan majestret atau lawyer.yang penting bukan hamba abdi.sbb hamba xde gaji.x dpt la duit.$$$....kerja x dpt duit nak watpe..merapu.berbalik kpda topik asal.sambil tu kita masih boleh belajar(walaupun xde pun aku tulis belajar dlm point pekerjaan).

menjadi seperti 1 kewajipan bg seorang manusia normal..terutama bg seorang lelaki yang mampu,bila dah kerja mesti nak kawin.ye la..ape guna ad duit bnyak,kreta besar,rumah besar tp hidup kosong xde teman.kn??hehe..dari perkahwinan yang normal (tidak termasuk perkahwinan sesama jenis) hidup akan menjadi lebih sempurna disamping dapat menghasilkan generasi kita yang akan datang.hebat.kn?haha..err..kat mana kita td??

haaaa...dan bila dah smpai waktunya..expired la sudah nyawa kita.dan tiba la masa untuk kita pulang ke tempat asal.generasi yang kita tinggalkan tu la yang akan memyambung kitaran hidup yang sama.kitaran itu akan berulang dan ulang dan ulang dan ulang......



tu jela yang boleh aku jelaskan tentang pandangan aku.mungkin x sempurna.tp tu la yang dpt aku fikirkan dan kongsi.kalau salah,betulkan.dan hormati pandangan org lain.sbb aku pn boleh kata pandangan korang salah.kn? =P



***p/s->suarakan pandangan korang.sebarkan.seronok ni.

3 orang nak kena siku for this post

Anonymous

-lahir-belajar-kerja-mati-
mungkin betul.

-lahir-belajar-kerja-kawin-mati-
mungkin lebih tepat. HAHA!

aku bukan memandang jauh ke belakang.
tapi, seminggu aku dengan budak-budak pendidikan khas,
(autism-dyslexia-syndrom-so-on-and-so-fourth)
aku rase macam mesti lebih susah kalau mereka dah besar nanti. sebab aku yang normal pon dah rasa susah, macam mane dengan mereka semua tu.
aku bukan lah nak pandang rendah pada kemampuan mereka, tapi kau mesti faham kan. hidup dengan keadaan yang serba tak sempurna adalah sangat susah. tambah lagi dengan masalah keluarga, kemiskinan, kurang perhatian daripada ibu bapa..semua itu akan lebih menghimpit hidup mereka nanti.

mungkin kau rasa fikiran aku sempit, dan langsung tak berkembang. atau lebih tepat PESIMIS. tapi, kalau nak di ikutkan dengan kehidupan yang sekarang, aku macam nak patah balik mase silam aku.

aku akui, kehidupan memang tak lengkap kalau takde masalah. masalah yang bagi warna dan corak dalam hidup kita. tapi, sampai bila nak hadap masalah? sampai mati? nasib semua orang berbeza, semua tak sama. cacat ke iman aku kalau aku kate kadang-kadang semua itu tak adil.

sesungguh nya, memang aku percaya takdir tuhan. tapi, kadang-kadang ada perkara yang buat aku fikir, kenapa hidup kita senang, sedangkan mereka susah?

Posted on March 27, 2010 at 5:52 PM  

haha..terima kasih kerana bersetuju..

cik atin kena tahu kerajaaan dah lama mengambil berat tentang masalah kesihatan seperti yg cik atin dah tulis kat atas walaupun sya xtau pun apekejadahnya penyakit di atas.
aku kurang arif la ape yg kerajaan dah buat tentang mereka.yang aku tahu semua mendapat bantuan sewajarnya.

bdk2 tu mebi hidup susah sekarang.tp x semestinya mereka akan hdup susah masa akan dtg.sbgai cigu yg bertauliah dan comel,ko kena la buka mata mereka tentang peranan seorang masyarakat di malaysia ni untuk seorang yg mempunyai masalah kesihatan mereka tu..

yang perlu,cuma berpikiran terbuka dan bersedia untuk menghadapi masalah.dan enjoy la bila dah dpt selesaikan satu-satu masalah.

susah dan senang tu sangat subjektif la..ad org miskin ckp,hidup mereka senang.makan pakai cukup.ad org kaya ckp hidup mereka senang.x lena tdo malam.penyakit banyak dtg.kn?

ape yg nak aku ckp is very simple.x guna berhajat untuk kembali ke masa lampau.sbb benda tu sia-sia..apekata kita amik masa untuk berangan tu untuk bersedia untuk masa depan.

Posted on March 27, 2010 at 6:14 PM  
Anonymous

"masalah datang, tanpa kad jemputan".

setuju dengan aku?

okey, aku kena terima pandangan kau.
berbalik pada masa silam,
adalah buang masa semata-mata.
hari yang baru.
adalah pengalaman yang baru.
hati yang baru.
hidup yang baru
ya,semua-nya baru belaka.

tapi,
kadang-kadang yang baru itu lah
yang mengelirukan dan membingungkan.

sebab;
-masalah baru
-kerja baru
-orang baru
-dan akhirnye jadi hidup baru yang tepu!

ape masalah aku?
tak boleh terima benda baru atau menolak utk terima benda baru?

hari-hari buat benda yang sama.ahhh.
bosan lahhhh!


p/s; aku hilang idea lepas tengok diari af.
mintak tolong, kau jangan cengeng macam budak lelaki dalam af. sangat tak matang!

kalau aku idea baru. aku comment ok!

Posted on March 27, 2010 at 7:06 PM  

Post a Comment

Sponsors


I made this widget at MyFlashFetish.com.

mari beli mee bandung

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG