budak baik...jangan gaduh!!

tomyam tomoi thai(dedikasi buat bunyamin)

By skema jagung on Tuesday, May 18, 2010

Filed Under:


yeahh...mari2 adik2,abang2,akak2,nyah2 sumer..

arini saya sbgai ahli kelab bujang dengan rasa girang dan tawaduk nak kongsi resepi masak tomyam thai @ nama lain yg aku ngan Bun panggil 'Tomyam Tomoi' DIY.

ini xde kena mengena pn ngan tomoi,muay thai,boxing,karate-dowh mahupun shuffle

kenapa DIY?DIY is singkatan untuk 'do it yourself'..sebab ni sumer resepi homemade.aku ambik live dlm buku resepi bpak aku time die bujang dlu..gempak x abah aku??

an FYI,aku dah try pn resepi ni.konpem menjadik.aku brani gerenti aci kerat tomato la..

back to tomyam.

oh ya.
lupa. resepi ni untuk 4 org makan.harga bajet klau kat giant ad r dlm rm10.klau kat kedai runcit pak khamis dlm rm12.kalau kat pasar tani Kerteh ade la dlm rm8.37 je bajetnye.



bahan2.


1)untuk rempah

bawang merah---5 ketul

cili padi (merah+hijau)--12 batang

lada besar yg merah pnya--2 helai

serai--3 batang serai yang subur


2)utuk tomyam korang la.

ayam(secukup rasa)--potong dadu (boleh tukar ngan seafood kalau mahu)

lobak merah(1 batang)--potong sesuka hati

tomato (2 bijik.aku suka banyak)--potong lawa2.

bawang besar punyaa(1 bijik)--potong kasi kecik sket dari saiz asal.

jagung kecik2 tu(2 batang)--kupas kulitnya.dan potong lawa2.

kobis panjanggg tuu(1\4 dari saiz asal)--sukahati la potong camne

kobis bunga(1\4 gak)--pun sama.sukahati

cendawan yg aku x pasti namanya(1 paket)--potong 2 jek.

daun limau purut(5 helai)--koyak-koyakkan.

limau nipis(3 karton.gurau.3 bijik)--perah jusnya

daun ketumbar(2 helai)--potong halus2..


prosidur penyediaan


A)nak buat rempah

1-kupas kulit bawang tu n hiris bawang halus2..

2-guna sedikit minyak masak dan tuang dlm kuali untuk menggoreng bawang2 tersebut sampai sedikit garing.

3-bila dah garing sket,angkat dan toskan.

4-kemudian potong cili padi dan masukkan dlm blender@lesung kayu or lesung batu bersama bawang yang dah digoreng tadi..

5-okey,mau ajar lagi?kasi lumat itu bahan smpai xde rupa bawang n lada dah.kasi hancurrrr pnya..


B)nak buat tomyam ong bak.

1)panaskan air lebih kurang slm 5 cawan yg sederhana besar.agak dah la korang nak makan brape ramai.hishh...

2)bila air dah mendidih,masukkan rempah tomyam td tu.kacau2 sket bg die sebati.

3)ketuk 3 batang serai yg gemuk2 serta koyakkan 5 helai daun limau purut,n campak dengan sopan dlm periuk yg ad kuah tomyam td tu.biar mendidih skejap.

4)bila dah mendidih barula letak daging ayam tu.

4.5)balas msg awek jap.sambil buat milo ais.

5)bila dah masak ayam tu,barulah letak sayur2 yg pelbagai tu kat dalam.

ingat ye anak2,sayur yang overcook sudah hilang khasiatnya.so,masukkan sayur yg keras dahulu contohnya lobak merah n jagung kedalam kuah.kemudian barulah sayur2 lain seprti kubis panjang2 tu n cendawan yang kurang pasti pula saya akan namanya.

6)tutup skejap biar mendidih.

7)last skali,perahkan 3 biji asam limau ke dlm tomyam muay thai tersebut.


maka,cukuplah sifat masakkan tersebut sebagai tomyai tomoi.

8)hidangkan dlm magkuk n taburkan daun kesum yang dah dihiris halus2 sbgai pelengkap rasa..








P|S::sori xde gambar aku masak tu.klau korang pikir,wajar ke aku bawak camera masuk dapur?x pasal jd tomyam camera lak.

5 orang nak kena siku for this post

hahahha..ko pndai masak juga eh..gud2!!!

Posted on May 18, 2010 at 2:41 PM  

tomytam kamera??
kalo aku mungkin sekali tomyam henset..

huahuahua~

Posted on May 18, 2010 at 3:03 PM  

zai--boleh r sket2..bakat semulajadi org tua2 kata

anip--tomyam henset tu klau makan ngan telur dadar giler best.org kate LED henset manis.

Posted on May 18, 2010 at 3:06 PM  

weh cne aku nk blas msg awek.....xde g...ahh xmnjadi ah tomyamoi aku...a

Posted on May 20, 2010 at 10:49 AM  

bun,hg terpaksa cari gak sorang maka aji.bleh die tlg rasa..

Posted on May 21, 2010 at 1:41 PM  

Post a Comment

Sponsors


I made this widget at MyFlashFetish.com.

mari beli mee bandung

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG