budak baik...jangan gaduh!!

aku nak jadi ulat slideshow

By skema jagung on Thursday, August 05, 2010

Filed Under:

sejak-sejak aku berpindah ke tempat belajar yang baru ni,aku dah mula rasa agak malas nak study.agak malas dari sudut pandangan aku sebenarnya lebih kepada 'sangat' malas dari sudut pandangan budak2 ambik jurusan perubatan dan jurusan pergigian.tapi dari pandangan nafsu aku yang subjek teras dari department yang semuanya berjumlah 2 dan hanya 1 hari diperlukan untuk belajar 2 subjek tu,yakni pada hari selasa,belajar 2 jam sehari aku dah rasa lebih dari memadai.kalau lebih dari 2 jam abih la jem otak aku..

soalnya bukan sebab subjek yang menghalang aku untuk 'lebih' rajin belajar.tapi sebab bahan bacaannya.dari minggu pertama belajar kat sini dan jumlah subjek semuanya 9,aku cuma ade 3 biji buku dan berhelai-helai kertas nota.


aku bukannya malas beli buku.ade yang jual aku beli.masalahnya yang payah nak dicari tu.nak pinjam kat perpustakaan yang kaya degan bahan ilmu tu,perpustakaan dah miskin dengan duit(kut).lepas je kelas pertama Language Development,aku ngan cikaro aku bergegas ke perpustakaan dengan menuruni tangga dari aras 5.semput jugak nafas aku tahan bau badan lepas tu.bila dah masuk dan mencari kat sistem opac,die tulis 'reserve' lak..maknanya ade orang pinjam dan x mungkin orang tu pulangkan dalam masa terdekat.typical sister.pinjam sampai habis 1 sem.



pernah jgk aku mintak pinjam nota dari kawan-kawan serumah aku.budak-budak ni memag contra abis la ngan aku.hidup untuk belajar supaya dapat cari kerja supaya dapat jadi kaya punya orang.belum masuk tahun ke dua dah cerita pasal gaji jadi dietitian kat hospital swasta.blajar pun pkai PTPTN je.tp at least die ni ade cita-cita yang tinggi dan jelas.setinggi badan jugakla.cuma jelas je xde lagi kat tuannya.bila aku cakap nak pinjam nota die selamba mintak pendrive,copy,paste pastu cabut balik,bagi kat aku.DAMN.aku x pernah lagi belajar stail berkomputer 100% dari baca nota sampai buat assignment.paling tinggi pun buat assignment je pkai komputer sebab tulisan aku ramai yang xleh nak eja.kalau tingkatan 3 dulu buat kajian geografi tempatan pun aku pakai tangan jek.


seingat aku dulu,time tingakatan 4 dan 5 masa aku belajar kat sekolah sains dulu pun belajar semua pakai buku lagi.sekolah lama sangat??kat matrik pun pakai buku lagi.x pernah plak aku hafas nota Organic Chemistry pakai komputer.paling galak pun guna komputer bila nak hafas nama hero DoTA ngan rsepi nak buat senjata sebelum lawan ngan Hahahazwan masa sem akhir kat matrik..persoalan sekarang ni,adekah buku dah jatuh martabatnya sebagai sumber ilmu utama dan digantikan dengan slide show??kalau camtu kita dah boleh ubah peribahasa "ulat buku" kepada "ulat slideshow powerpoint"...



sampai saat ni,aku dah mula mengeluh.susah jugak belajar dalam arus kemodenan yang semakin speeding ni.kalau motor neuron x laju payah nak kejar.maka dengan ini,mulai saat ini,aku akan merangkak dengan laju untuk menghafal nota ringkas buatan komputer dalam perisian microsoft powerpoint.


sape tau katmane nak print 42 helai slide untuk slide pertama psychology tulung gtau gua sebab gua mmg xleh lagsung belajar kalau x menconteng.

0 orang nak kena siku for this post

Post a Comment

Sponsors


I made this widget at MyFlashFetish.com.

mari beli mee bandung

REMPAH SEGERA MEE BANDUNG